1. انتخاب پلتفرم مناسب:

ساخت سایت فروشگاهی اختصاصی و کدنویسی شده از جمله انتخاب های پرهزینه ای است که با وجود ارزش بالای خرید آن، برخی صاحبان کسب و کار ممکن است حاضر نباشند در اوایل راه اندازی پلتفرم فروش آنلاین، از آن بهره بگیرند! در مقابل، انتخاب پلتفرم مناسب اولین قدم برای کاهش هزینه طراحی سایت فروشگاهی است. خوشبختانه در راه اندازی سایت های فروشگاهی مزیت هایی چون تنوع و تعدد پلتفرم های ممکن به انتخاب دیده می شود که در سایر انواع ساخت فروشگاه مانند طراحی اپلیکیشن فروشگاهی اندروید نمی بینیم؛ برای مثال، پلتفرم های مختلفی مانند وردپرس، ووکامرس، مجنتو و PrestaShop برای ساخت وبسایت فروشگاهی در دسترس هستند که هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند.


  • وردپرس: محبوب ترین CMS برای راه اندازی سایت های بدون کدنویسی در جهان به شمار می رود که افزونه ها و قالب های بسیاری برای آن وجود دارد. با این حال، برای استفاده از برخی از ویژگی های پیشرفته تر به افزونه های پولی نیاز دارید که توصیه می کنیم در اوایل راه اندازی سایت فروشگاهی از آنها صرف نظر کنید.


  • ووکامرس: یک افزونه وردپرس است که به طور خاص برای ساخت فروشگاه های اینترنتی طراحی شده است. این افزونه فروشگاهی را میتوانیم به سادگی، محبوب ترین افزونه در همین کاربرد نزد کاربران و طراحان سایت معرفی کنیم. ووکامرس رایگان است، اما برای افزودن قابلیت های بیشتر به آن نیاز به افزونه های پولی خواهید داشت که میتوانید در اوایل شروع به کار، از آنها استفاده ای نداشته باشید.

  • مجنتو: یک پلتفرم قدرتمند و انعطاف پذیر است که برای فروشگاه های اینترنتی بزرگ مناسب است. با این حال، مجنتو می تواند پیچیده تر از وردپرس و ووکامرس باشد و به مهارت فنی بیشتری نیاز دارد. در صورتیکه خودتان و برای اولین بار، ساخت سایت فروشگاهی را به عهده دارید، CMS وردپرس را با افزونه ووکامرس برای اینکار انتخاب کنید؛ در غیر این صورت، مجنتو یک انتخاب تخصصی تر خواهد بود.

  • PrestaShop: یک پلتفرم منبع باز است که برای ساخت فروشگاه های اینترنتی با اندازه های مختلف مناسب است. PrestaShop رایگان است، اما برای افزودن قابلیت های بیشتر به آن نیاز به افزونه های پولی خواهید داشت.




2. استفاده از قالب های آماده:

حتی در صورت استفاده از CMS ها برای ساخت سایت فروشگاهی، باز هم جای شخصی سازی بسیاری برای فروشگاه های اینترنتی ساخته شده به این روش وجود دارد. استفاده از قالب های آماده، یکی از این روش های شخصی سازی محسوب می شود که به طور قطع با صرف هزینه همراه خواهد بود.


به جای اینکه از طراح وب بخواهید یک قالب سفارشی برای فروشگاه شما طراحی کند، می توانید از قالب های آماده استفاده کنید. این یکی از مزیت های عمده ای است که کاهش طراحی سایت نسبت به کاهش قیمت طراحی اپلیکیشن دارد؛ تعداد CMS های حرفه ای با هزاران هزار قالب، افزونه و... محسوب می شود که در کاهش هزینه های توسعه پلتفرم تان باید از این مزیت نهایت بهره را ببرید! با وجود اینکه فروشگاه آنلاین شما ممکن است کمی شبیه به سایر فروشگاه هایی باشد که از قالب مشابه استفاده می کنند، اما بخاطر داشته باشید که برند خود را به تازگی راه اندازی کرده اید و جای بیشتری برای پیشرفت و بهبود وجود دارد! قالب های آماده بسیار ارزان تر از قالب های سفارشی هستند و طیف گسترده ای از طرح ها و ویژگی ها را ارائه می دهند.




3. انتخاب هاستینگ مناسب:

هاستینگ محل ذخیره سازی اطلاعات وب سایت شما در نظر گرفته می شود و در هنگام ساخت سایت فروشگاهی با استفاده از CMS خواهید دید که از اولین تصمیم های شما در شروع راه اندازی پلتفرم، انتخاب هاستینگ است. هاستینگ های مختلفی با قیمت های مختلف در دسترس هستند؛ حتی ممکن است شرکت های مختلف، هزینه های متفاوتی برای ارائه یک دسته خدمات مشخص هاستینگ از شما دریافت کنند.


برای کاهش هزینه ها در این روش، نیاز به یک هاستینگ قدرتمند و گران قیمت ندارید! همچنین در انتخاب شرکت ارائه دهنده خدمات هاستینگ و مزایایی که دریافت می کنید (پشتیبانی خوب، قیمت مناسب، قابلیت اطمینان و…) تحقیق کنید.




4. استفاده از ابزارهای رایگان:

از ابتدایی ترین گام های شروع ساخت سایت فروشگاهی توسط CMS (و یا حتی راه اندازی سایت کدنویسی شده) خواهید دید که به ابزارهای متعددی در این مسیر برای اهداف مختلف نیاز دارید! از قالب ها و افزونه های گوناگون وردپرس گرفته تا ابزارهای سئو، پاسخگویی و پشتیبانی مشتریان، بازاریابی و… .


اما خوشبختانه ابزارهای رایگان زیادی برای طراحی و توسعه وب سایت در دسترس هستند. در چهارمین مورد از روش های کاهش قیمت نهایی ساخت سایت فروشگاهی توصیه می کنیم از این ابزارها برای کاهش هزینه ها و انجام کارهای بیشتر با صرف زمان کمتر استفاده کنید.




5. انجام برخی از کارها توسط خودتان:

اگر کمی دانش فنی و زمان آزاد دارید، می توانید برخی از کارهای مربوط به ساخت سایت فروشگاهی را خودتان انجام دهید. برخی از این کارها پیچیدگی خاصی ندارند و حتی در صورت عدم تسلط کافی، میتوانید با اختصاص چندساعت محدود در طول روز آنها را فرا بگیرید!


از طرفی با در نظر گرفتن نیاز به صرفه جویی در هزینه ها و جوان بودن برند فروشگاه، نیازی هم ندارید بسیار پیشرفته و تخصصی عمل کنید. به عنوان مثال، می توانید لوگو و گرافیک خود را ایجاد کنید، محتوای سایت را بنویسید، همه یا بخشی از بازاریابی سایت را برعهده بگیرید و محصولات خود را به فروشگاه اضافه کنید.




کلام پایانی


علاوه بر روش های گفته شده که به طور قطع تاثیر جالب توجهی در هزینه های مصرفی شما برای ساخت سایت فروشگاهی خواهند داشت، نکته بسیار مهم دیگری هم وجود دارد که بهتر است اشاره کنیم. برای مثال، پیش از اولین اقدام برای راه اندازی فروشگاه، برای تحقیقات کسب و کار خود (به شکل عمده، تحقیق و بررسی عملکرد رقبا و جو حاکم در فضای بازار) زمان و انرژی کافی را صرف کنید؛ چرا که در صورت بروز اشتباه مرتبط به این عوامل، ممکن است مجبور شوید از ابتدا کارتان را شروع کنید! در پایان، نگاهی سریع به روش های کاهش قیمت طراحی سایت فروشگاهی که در این مطلب به آنها پرداختیم، خواهیم داشت :

  • انتخاب پلتفرم مناسب

  • استفاده از قالب های آماده

  • انتخاب هاستینگ مناسب

  • استفاده از ابزارهای رایگان

  • انجام برخی کارها توسط خودتان