هزینه طراحی این اپلیکیشن ها بالاتر است چون…!


سوالی که توسط بیشتر سرمایه گذاران در طراحی اپلیکیشن و البته، علاقمندان این حوزه مطرح می شود، چرایی و علت هزینه های بالاتر مورد نیاز برای ساخت برخی برنامه ها است. دلیل اینکه این نرم افزار ها مقدار بیشتری از بودجه را برای طراحی و برنامه نویسی نیاز دارند، پیچیدگی های توسعه آنها در مراحل مختلفی از پروژه است. اپ های مورد بررسی در این مطلب مواردی هستند که برای کاربردهای اختصاصی خود به ویژگی های بخصوصی احتیاج دارند؛ پیاده سازی این ویژگی ها نیازمند زمان، منابع انسانی، بودجه و هماهنگی بسیاری است که همه این موارد به کمک هم، هزینه طراحی اپلیکیشن را بالاتر می برند.






  1. اپلیکیشن های طراحی گرافیکی


اپلیکیشن های گرافیکی در دسته بندی سنگین ترین انواع برنامه ها قرار می گیرند. مثال بارز و شناخته شده این موضوع، نرم افزار فوق العاده قدرتمند و تحسین برانگیز فتوشاپ ( Photoshop ) است! برای طراحی و توسعه این برنامه ها به تیم عظیمی از متخصصان حوزه های مختلف از جمله برنامه نویسان، ریاضیدانان، طراحان دیجیتال و محصول، هنرمندان و… نیاز است.


ابعاد تیم ها در ساخت اپ های گرافیکی چگونه در نظر گرفته می شود؟

چنین برنامه هایی نیاز به مهارت، تخصص و تجربه افراد زیادی از سر تا سر جهان دارند و به طور معمول برای توسعه و بهبود آنها محدودیت زمانی وجود نخواهد داشت چرا همواره در حال بهتر و بهتر شدن هستند! حتی در صورتی که تصمیم به راه اندازی چنین برنامه جاودانی (!) مشابه فتوشاپ نداشته باشید، در هر حال ساخت اپلیکیشن های طراحی گرافیکی چالش های خودش را دارد؛ بنابر این چالش ها و پیچیدگی ها قیمت بالاتری نیز جهت طراحی و ساخت باید بپردازید.






2. اپلیکیشن های مبتنی بر بلاکچین


افراد برای توسعه بلاک چین نیاز به درک کاملی از زبان های تخصصی، سیستم های توزیع و سیستم های رمزنگاری دارند. برای اینکه افراد به طور تخصصی در زمینه ساخت بلاکچین فعالیت کنند، مستلزم آموزش و تجربه گسترده فنی، کسب مهارت های برجسته کدنویسی و ایجاد درک اساسی از مفهوم بلاکچین هستند. این موضوع شاید اولین علتی است که در بالا بودن قیمت اپلیکیشن ها و سیستم های بلاکچینی بررسی می شود.


مهم ترین چالش های طراحی اپلیکیشن بلاکچین کدام است؟

از طرفی، وجود حفره های کدنویسی در پلتفرم های مبتنی بر بلاکچین میتواند به شدت آسیب زا باشد و حجم وسیعی از زیان های مالی را صاحبان برنامه و کاربران آن وارد کنند. به این ترتیب، مقیاس پذیری و امنیت بلاکچین از جمله مهم ترین چالش هایی است که برای توسعه دهندگان این فناوری مطرح شده است. این میزان از پیچیدگی و دشواری در ساخت اپلیکیشن های مبتنی بر بلاکچین دومین علتی است که میتوانیم در بالا بودن قیمت راه اندازی این برنامه ها بیان کنیم.






3. اپلیکیشن های هوش مصنوعی


وقتی از هوش مصنوعی حرف میزنیم، ممکن است منظورهای مختلفی از بیان خود داشته باشیم؛ چرا که کاربردهای این تکنولوژی نوظهور متعدد بوده و روز به روز در حال افزایش است و یک اپلیکیشن مبتنی بر هوش مصنوعی میتواند در چندین و چند کاربرد نیازمند AI کاربرد داشته باشد. برنامه های AI گرافیکی، هوش مصنوعی متنی، اپ های مبتنی بر AI آنالیز و تحلیلی و…برخی از رایج ترین انواع آن هستند. علاوه بر تفاوت هایی که در پیچیدگی های این انواع دیده می شود، اشتراکی نیز در چالش های طراحی این اپلیکیشن ها قابل بررسی اند که اصلی ترین علت افزایش قیمت آنها محسوب می شود.


روند کلی ساخت اپلیکیشن هوش مصنوعی چیست؟

برای مثال برای ساخت این اپ ها ابتدا باید حجم عظیمی از داده ها جمع آوری شود که معمولا منجر به هزینه های زیادی خواهد بود؛ سپس نوبت به طراحی و اجرای الگوریتم های مورد نیاز در برنامه میرسد که نیازمند تمرکز زیاد، دانش و مهارت تخصصی در ابعاد حرفه ای است. سپس باید داده ها را در اختیار الگوریتم ها قرار دهید و در ادامه نیز اپلیکیشن را مستقر کنید. در مراحل بعدی بارها و بارها نرم افزار را تست خواهید کرد که مجموعه این فرایندها نیاز به بودجه بیشتر را کاملا توجیه میکند.







4. اپلیکیشن های سازمانی


طراحی اپلیکیشن سازمانی از جمله انواع طراحی برنامه های موبایل است که به هزینه بالاتری نیاز دارد. یک اپلیکیشن سازمانی میتواند در آن واحد توسط تعدادی از کارمندان و مدیران در رده های سازمانی متفاوت، با وظایف متعدد به کار برده شود. از آنجایی که این پلتفرم باید آنلاین هم باشد باید به حرفه ای ترین شیوه ممکن پیاده سازی شود تا پاسخگوی میزان زیادی از درخواست های سازمان باشد. در برنامه های سازمانی عموما نیاز به ذخیره، انتقال و مدیریت حجم جالب توجهی از داده ها دیده می شود، این موضوع علت دیگر افزایش قیمت طراحی در اپ های سازمانی است. برنامه نویسان این نوع پلتفرم ها باید تلاش کنند تا دیتای سازمانی را به بهترین شیوه ممکن مدیریت، دسته بندی و ذخیره کنند.


مهم ترین سرفصل طراحی و توسعه اپ های سازمانی چیست؟

امنیت برنامه های سازمانی از جمله دیگر سرفصل های حیاتی توسعه این نرم افزارها شناخته می شود. چرا که در صورت از دست رفتن اطلاعات مهم سازمان، در بهترین حالت سازمان مربوطه دچار ضرر و زیان گسترده ای خواهد شد و در بدترین حالت نیز درزهای امنیتی موجب از بین رفتن مجموعه می شود. به همین دلیل است که باید میزان درستی از سرمایه را صرف کنید تا اپلیکیشن به بهترین شکل طراحی و اجرا شود.






در پایان


در پایان توصیه میکنیم پیش از سرمایه گذاری در این پروژه های ساخت اپلیکیشن از مهارت، تجربه و تخصص تیمی که ساخت برنامه را به آن واگذار می کنید مطمئن شوید. به علت گستردگی مراحل ساخت در این نوع نرم افزارها در صورتیکه به مجموعه حرفه ای برنامه را برونسپاری نکنید، ساخت پلتفرم بیشتر و بیشتر زمانبر خواهد شد و علاوه بر نیاز به صرف بودجه بیشتر، نیروی انسانی را دچار فرسایش کاری می کند. به همین دلایل ممکن است پروژه شما هیچ وقت به پایان نرسد و یا در صورت اتمام، نتیجه مورد انتظار را کسب نکنید. این نکات در رابطه با همه انواع اپ های بررسی شده در این مطلب از جمله نرم افزار های گرافیکی، برنامه های مبتنی بر بلاکچین، اپ های هوش مصنوعی و اپلیکیشن های سازمانی، همچنین سایر انواع پلتفرم های نرم افزاری صادق است. در صورتی که مدتی است در زمینه کسب و کار مرتبط فعال هستید و میزان بودجه خوبی در اختیار دارید، تشکیل تیم برنامه نویسی را به شما پیشنهاد میکنیم و در غیر این صورت، برونسپاری برنامه به شرکت نرم افزاری معتبر حرفه ای ترین انتخاب ممکن به شمار می آید.