از این اشتباهات رایج در طراحی اپلیکیشن موبایل پرهیز کنید!


همانطور که پیشتر هم گفتیم بسیاری از اشتباهات رایج در طراحی اپلیکیشن موبایل، از عدم توجه کافی به جزئیات ناشی می شود. اما نباید از تاثیر مطالعه ناکافی و آپدیت نبودن دانش طراحی و برنامه نویسی در وقوع نتایج غافل بود. یک برنامه نویس همواره باید اطلاعات جدید را در رابطه با بروزرسانی های تکنولوژی مورد استفاده دریافت و از جدیدترین تکنیک های معرفی شده در راستای پیشبرد اهداف پروژه بهره کافی را بگیرد.


چرا باید به روز بمانیم؟!

به طور قطع صرف زمان و انرژی کافی برای انجام مطالعات روزمره در حیطه تخصص تان ارزشش را خواهد داشت! چرا که نتیجه حاصل از کار یک برنامه نویس حرفه ای حتی با نتیجه دانلود بهترین اپلیکیشن ساز رایگان هم قابل مقایسه نیست و به پلتفرم های آماده و نیمه آماده (!) برتری خواهد داشت. خلاصه ای از مهم ترین نکاتی را که باید به عنوان یک برنامه نویس به آنها توجه کنید، در ادامه بررسی خواهیم کرد.







  1. عدم ارائه ارزش کافی برای کاربر و نبود Unique Value


اپلیکیشن های موبایل در مقایسه با وبسایت ها، زحمت بیشتری به کاربران برای استفاده می دهند! یک کاربر برنامه موبایل برای تکمیل تنها یک عملکرد در اپلیکیشن نیاز خواهد داشت تا ابتدا منبع مورد اطمینان و معتبر دانلود فایل برنامه را یافته، سپس با صرف حجم مشخصی از داده آن را دانلود و در نهایت نصب نماید.


چرا ارائه ارزش اختصاصی در اپلیکیشن یک نکته حیاتی محسوب می شود؟

حتی پس از نصب اپلیکیشن نیز فرایند تمام نشده است و مخاطب شما نیاز خواهد داشت تا در پلتفرم اطلاعات مشخصی را وارد و با تکمیل ثبت نام، حساب کاربری خود را ایجاد کند. بنابراین زمان و انرژی قابل توجه تری نسبت به سایر انواع پلتفرم از او می گیرد. به عنوان یک برنامه نویس لازم است تا ارزش کافی را در برنامه ایجاد کنید و نتیجه را طوری در نظر بگیرید که تمام این زحمات، ارزشش را داشته باشد! در نظر گرفتن Unique Value از مهمترین مباحثی است که به طور مستمر باید مورد مطالعه قرار دهید.







2. طراحی ویژگی های غیرضروری و قابلیت های زیاد در برنامه


زبان های برنامه نویسی قدرتمند، کتابخانه های غنی و فریم ورک های توسعه یافته در حال حاضر این اختیار را در دست برنامه نویسان قرار می دهند که بتوانید فیچرها و قابلیت های متعددی در یک اپلیکیشن موبایل در نظر بگیرید. بنابراین بسیاری از برنامه نویسان چنین اشتباهی را مرتکب می شوند و با افزودن ویژگی های غیرضروری که با هدف برنامه نیز همسو نیستند، تنها برای کاربر سردرگمی به بار می آورند.


چه زمانی میتوان تعداد قابلیت های اپلیکیشن را بیش از حد متوسط قرار داد؟

توصیه میکنیم تنها در صورتیکه های ایده پلتفرم، یک ایده کاملا گسترده و دارای ظرفیت کافی است، تعداد قابلیت ها را بیشتر در نظر بگیرید. برای مثال اگر پروژه ای که کار میکنید، ساخت اپلیکیشن شبیه دیجی کالا است، به طور پیشفرض مورد انتظار خواهد بود که ویژگی های اصلی و بنیادی دیجیکالا را دارا باشد.







3. ناهماهنگی بین بخش های مختلف اپلیکیشن

می دانیم یک اپلیکیشن می تواند دارای اجزا و قابلیت های مختلفی باشد؛ از مهم ترین مهارت ها و البته، وظایف یک برنامه نویس حرفه ای این است که میان تمام این اجزا تعادل، هماهنگی و ارتباط منطقی برقرار کند. این هماهنگی ممکن است از نوع ظاهری ( مرتبط با رابط و تجربه کاربری ) باشد و یا با در نظر داشتن نحوه کدنویسی و برنامه نویسی اپلیکیشن بررسی شود.


ناهماهنگی بخش های مختلف برنامه چه نتیجه ای به همراه خواهد داشت؟

در صورت عدم رعایت این ناهماهنگی، کاربران برنامه شما در حین استفاده با حالت ها و عملکردهایی از اپ موبایل روبرو خواهند شد که مورد انتظار نیست؛ در نتیجه از کیفیت تجربه کاربر کاسته می شود و ممکن است اهداف تجاری برنامه با شکست غیرقابل توجیهی روبرو شود! اگر پروژه کاری شما تیم UI و UX مجزایی دارد، تلاش کنید تا در طول تکمیل برنامه به طور مستمر با آنها در تماس باشید و در ارتباط با نحوه چینش، صفحه بندی، طراحی بصری و سایر موارد نیازمند به بررسی با آنها مشورت کنید.







4. عدم استفاده صحیح از داده های UX Researching


تحقیقات تجربه کاربری را شاید بتوانیم ارزشمندترین داده ای بدانیم که یک برنامه نویس اپلیکیشن برای هرچه نزدیک تر ساختن پروژه برنامه به حالت ایده آل می تواند دریافت کند! چرا که یک اپلیکیشن موبایل موفق ( مشابه سایر انواع محصولات نتیجه بخش ) نیاز خواهد داشت تا برای بقا در عرصه رقابت با ده ها برنامه دیگر، به بازخورد کاربران توجه کافی را اختصاص دهد. این داده ها را به طور مستمر در طول تکمیل مراحل مختلف پروژه، به ویژه پس از ساخت و انتشار نمونه اولیه از UX Researcher پروژه دریافت کنید.


یک مهارت مهم و ابزاری پر استفاده برای برنامه نویسان!

توجه داشته باشید که پیشتر نیز به اهمیت ارتباط تیم های مختلف و یا افراد مختلف در یک تیم اشاره کردیم؛ این مهارت مهم مشابه یک ابزار پر استفاده در برقراری ارتباطات سازنده کاری از برجسته ترین توانایی های طراحان اپلیکیشن موفق شمرده می شود. برای مطالعه سایر این توانایی های ضروری پیشنهاد میکنیم مطلب مهارت های ضروری برای یک برنامه نویس اپلیکیشن موفق را هم مورد بررسی قرار دهید.








کلام پایانی



طراحی اپلیکیشن هنر خلق ابزار است! بنابراین بطور کلی می توانیم بگوییم حجم عمده ای از نکات پیرامون ساخت حرفه ای برنامه، مربوط به کاربرد پذیر بودن و کاربر پسند بودن پلتفرم مورد توسعه می شود. حتی رایج ترین اشتباهاتی که طراحان اپلیکیشن هرگز نباید انجام دهند و ممکن است منجر به نتایج ناخوشایند شود، در ارتباط با ویژگی کاربردی بودن اپ موبایل بررسی می شوند. بنابراین در طول مراحل طراحی و توسعه اپلیکیشن توجه خود را معطوف کنید که این مرحله از توسعه، تا چه میزان برای کاربر ضروری است، اهمیت دارد و یا برای او کاربردی خواهد بود. خلاصه ای از مطالب و نکات گفته شده در این مطلب را برای مرور و یادآوری آسان تر برای شما آورده ایم؛ 4 اشتباهی که طراحان اپ هرگز نباید مرتکب شوند، عبارت بودند از :


  • عدم ارائه ارزش کافی برای کاربر و نبود Unique Value


اپلیکیشن های موبایل در مقایسه با وبسایت ها، زحمت بیشتری به کاربران برای استفاده می دهند! به عنوان یک طراح اپلیکیشن لازم است تا ارزش کافی را در برنامه ایجاد کنید و نرم افزار را طوری در نظر بگیرید که تمام این زحمات، ارزشش را داشته باشد و مخاطب را قانع به حضور در پلتفرم نماید.



  • طراحی ویژگی های غیرضروری و قابلیت های زیاد در برنامه


توصیه میکنیم تنها در صورتیکه های ایده پلتفرم، یک ایده کاملا گسترده و دارای ظرفیت کافی است، تعداد قابلیت ها را بیشتر در نظر بگیرید. در غیر این صورت و با افزایش تعداد فیچرهای کم اهمیت، کاربر اپلیکیشن دچار سردرگمی خواهد بود و تجربه کاربر با افت قابل توجهی روبرو خواهد شد.



  • ناهماهنگی بین بخش های مختلف اپلیکیشن


از مهم ترین مهارت ها و البته، وظایف یک برنامه نویس حرفه ای این است که میان تمام این اجزا تعادل، هماهنگی و ارتباط منطقی برقرار کند. اگر پروژه کاری شما تیم UI و UX مجزایی دارد، تلاش کنید تا در طول تکمیل برنامه به طور مستمر با آنها در تماس باشید و در ارتباط با نحوه چینش، صفحه بندی، طراحی بصری و سایر موارد نیازمند به بررسی با آنها مشورت کنید.



  • عدم استفاده صحیح از داده های UX Researching


این داده ها را به طور مستمر در طول تکمیل مراحل مختلف پروژه، به ویژه پس از ساخت و انتشار نمونه اولیه از UX Researcher پروژه دریافت کنید. موارد و بخش های مورد دلخواه و البته، پر استفاده برای کاربران را توسعه دهید و نقاط ضعف اپلیکیشن را با استفاده از این اطلاعات، تشخیص داده و بهبود بخشید.