بررسی مهمترین نکات طراحی سایت واکنش گرا ( Responsive )


پیش از شروع، باید اشاره کنیم که نکات طراحی سایت واکنشگرا بسیار اند! بنابراین اگر طراح وبسایت نیستید، پیشنهاد میکنیم پروژه پلتفرم واکنشگرای خود را به یک شرکت طراحی سایت معتبر و با تجربه بسپارید که در این زمینه، نمونه کار قابل ارائه و با کیفیت داشته باشد. اما کاملا اهمیت دارد که به عنوان صاحب امتیاز وبسایت ،بر مهمترین نکات طراحی سایت واکنشگرا تسلط و نظارت داشته باشید؛ در ادامه، به بررسی این نکات خواهیم پرداخت.






1. پیش از هرچیز، نحوه استفاده کاربران از پلتفرم را بررسی کنید


باید بپذیریم طراحی ریسپانسیو پیش از آنکه در ارتباط با زیبایی و جذابیت سایت باشد، در مورد تجربه کاربری و سهولت استفاده است. بنابراین مهم است که کاربرد سایت تان برای کاربران فعلی، به دقت مورد بررسی قرار گیرد. ممکن است پلتفرم در حالت فعلی و غیر ریسپانسیو آن، نیاز به اصلاحاتی داشته باشد و سپس، این تغییرات به نسخه جدید واکنشگرا نیز منتقل شوند؛ چرا که برای کاهش هزینه ها و بهینه سازی زمان پروژه، نیاز است تا یک طرح اولیه از طرح ریسپانسیو سایت داشته باشید.


اهمیت تحقیقات نحوه استفاده کاربران در طراحی واکنشگرای موبایل

همچنین توجه کنید که ایجاد طراحی ریسپانسیو برای استفاده آسان و حرفه ای کاربران موبایل، به علت محدودیت محیط در دسترس نسبت به دسکتاپ، تبلت و… از حساسیت بیشتری برخوردار است. در صفحات موبایل بطور عمده فضای کمتری برای طراحی سایت واکنشگرا در اختیار دارید؛ بنابراین تمام توجه خود را اختصاص دهید تا مطابق با راحتی و دلخواه کاربران، سایت خود را بسازید.






2. تلاش کنید طراحی برای موبایل را در اولویت قرار دهید


عموما و در حالت پیشفرض، طراحی سایت واکنشگرا برای نسخه دسکتاپ ( لپتاپ و کامپیوتر ) در نظر گرفته می شود؛ نکته مهمی که باید به آن توجه کنید، اولویت قرار دادن کیفیت طراحی در نسخه موبایل است. چرا که میزان استفاده از تلفن های همراه در بسیاری موارد، کاربرد های گسترده تری نسبت به سایر نسخه های آن دارد. البته نکته دیگری نیز در این میان وجود دارد که نباید فراموش کنید؛ ممکن است موضوع و کاربرد وبسایت شما جزو دسته معدودی از سایتها باشد که کاربران دسکتاپ بیشتری نسبت به مخاطبان موبایل دارد. در این صورت پس از انجام تحقیقات جامعه هدف، بیشترین تمرکز را در نکات طراحی سایت واکنشگرایی صرف کنید که کاربران تان بالاترین میزان حضور را در آن دارند.


فاکتورهای تعیین پلتفرم دارای اولویت در طراحی سایت واکنشگرا

توجه داشته باشید این حضور و فعالیت، در پلتفرمهای متعدد، حتی در مناطق جغرافیایی مختلف نیز تفاوت دارد؛ برای مثال طراحی سایت مشهد با راه اندازی همان وبسایت در تهران متفاوت است و هر یک، نیازهای ویژه کاربران خود را می طلبد. فرهنگ و جغرافیای جامعه مخاطبین، میزان درآمد، زمان آزاد در روز، حیطه شغلی مورد فعالیت و سایر ویژگیهای پرسونا در تعیین پلتفرم دارای اولویت مهم است.







3. پس از اتمام مراحل مهم، طراحی واکنشگرا را آزمایش کنید

بر حسب تجربه، استثناهایی در هریک از مراحل طراحی واکنشگرا دیده می شود که تنها در ورطه آزمایش قابل بررسی اند. این استثناها حتی با صرف دقت و تمرکز بالا در حین طراحی ممکن است نادیده گرفته شوند و فقط با انجام تست طراحی خود در دستگاه های مختلف ( از جمله تلفن همراه، تبلت، دسکتاپ ) میتوانید هریک را رصد و مورد ویرایش قرار دهید.



استفاده از ابزارهای شبیه ساز برای تست طراحی سایت واکنشگرا

از مهم ترین و اساسی ترین موانع در آزمایش طراحی واکنشگرا، عدم دسترسی به دستگاه های مختلف است. در صورتیکه به دستگاه های مختلف در ابعاد متعدد دسترسی ندارید میتوانید از شبیه سازها بهره بگیرید. برخی از شبیه سازهای پیشنهادی می توان اشاره کرد به Mobilizer ، Mobi Reader ، Mobile Simulator ، IPad Peek ، Opera Mini Simulator ، Responsiveps ، W3C MobileOK Checker اشاره کرد.






4. همه عناصر طراحی ریسپانسیو را بهینه در نظر بگیرید


با در نظر گرفتن تفاوت میزان محدودیت در نحوه طراحی برای دستگاه های مختلف، باید تمامی عناصر متعدد ( از جمله دکمه ها، فیلدها، فرمها و… ) را از ابتدا طوری در نظر بگیرید که در تمامی دستگاه های مورد طراحی، قابل استفاده باشند. از المان های ضروری تر در طرح موبایل غافل نشوید. بعلاوه برای نحوه آپلود تصاویر مختلف ( عکس، گیف، ویدیو و انیمیشن ) نیز توجه ویژه ای قائل شوید چرا که تصاویر بهینه در کیفیت اجرای وبسایت تان نقش مهمی ایفا خواهند کرد.


بهترین ابزارهای رایگان بهینه سازی تصویر برای طراحی سایت واکنشگرا

ابزارهای رایگان و غیررایگان متعددی برای بهینه سازی تصاویر در فرمتهای مختلف وجود دارد که میتوانید برای اجرای سریعتر و بهتر سایت واکنشگرا استفاده کنید. برخی از بهترین و معتبر ترین آنها که بطور کاملا رایگان در دسترس اند، عبارتند از TinyPNG ، Imagine ، Image Optimizer ، Optimizilla ، Optimole .






نتیجه گیری

از هر جهت که بررسی کنید، طراحی واکنشگرای سایت برای کسب و کار شما دارای مزیت های فراوانی است. از نظر بهبود سئو، میزان تبدیل مخاطب، نرخ بازگشت سرمایه، رضایت کاربران پیشین و جذب مخاطبان جدید و… در تمام این موارد با طراحی ریسپانسیو وب سایت امتیازات زیادی برای پلتفرم تان قائل می شوید. در پایان، مقاله ای را برای شما در نظر گرفته ایم که در صورت علاقه مندی، موارد بیشتری از مهم ترین نکات طراحی سایت واکنشگرا مورد مطالعه قرار دهید.